News from the first interior fair this season

Fart på cykelstierne…

Dette indlæg er lavet i samarbejde med Batavus Danmark.

Debatten om el-cyklerne på cykelstierne raser.

Den seneste tid har der i medierne været stor opmærksomhed på en ny forsøgsordning omhandlende elcykler på cykelstierne. Men man skal være opmærksom på, at her er tale om de hurtige elcykler “Speed Pedelecs”, som kan køre op til 45 km i timen. De skal ikke forveksles med de “almindelige” elcykler, som den jeg tester i øjeblikket fra Batavus.

Elcyklen Harlem E-go fra Batavus er udstyret med en Yamaha computer, der kan måle fart, hvor meget energi du bruger på at cykle og meget andet.

Elcyklen Harlem E-go fra Batavus er udstyret med en Yamaha computer, der kan måle fart, hvor meget energi du bruger på at cykle og meget andet.

Tidligere skulle disse hurtige elcykler køre på vejen og IKKE cykelstierne, man skulle være over 18 år og køre med hjelm.  Men i den nye ordning må de gerne køre på cykelstierne, der kræves ikke længere at man skal være over 18 år og har kørekort til stor knallert for at køre den,  aldersgrænsen bliver sat ned til 15 år. Hvor man tidligere skulle have en styrthjelm kræves nu en cykelhjelm. , Og der kommer heller ikke krav om indregistrering eller nummerplade, som også tidligere var et krav.

Men det største problem mener direktør for Cykelistforbundet Klaus Bondam er at ” det er risikabelt at tillade de hurtige elcykler på cykelstierne sammen med andre bløde trafikanter. Han siger også ” det er decideret tankeløst, uansvarligt og ekstremt usikkerhedsskabende at åbne op for, at de må køre på cykelstierne.”

Mig og min testcykel...Den har alle praktiske funktionaliteter, som den rummelige cykelkurv foran.

Mig og min testcykel…Den har alle praktiske funktionaliteter, som den rummelige cykelkurv foran.

Hvad er fordelene ved en el-cykel.

Personligt har jeg erfaret, at man kommer hurtigere frem, og det gør man uden at bruge særlig mange kræfter. Så når jeg skal til et møde inde i byen, kan jeg tage cyklen og være der lidt før end jeg plejer, og selv om jeg okser afsted, får jeg ikke sved på panden….Så jeg kommer frem velduftende.

Jeg kan ligeså godt indrømme, at jeg hader at komme afsted i bilen, for det stresser mig, når jeg ikke kan finde parkering….eller skal betale flere hundrede kroner for at parkerer inde i byen.

Når jeg ser børn i klapvogne, kan jeg ikke lade være med at tænke, at de sidder lige i højden til at få al den udstødning bilerne kommer af med, lige i hovedet. Og det ved vi jo alle ikke er sundt….endnu engang bliver jeg glad for at cykle….de er jo vores fremtid.

Tag på tur på en elcykel istedet for bil, knallert eller allerværst fly.

Tag på tur på en elcykel istedet for bil, knallert eller allerværst fly.

Vi skåner miljøet ved at køre på el.

Det er jo ingen hemmelighed at en el-cykel er at foretrække frem for både bil og knallert…

Derudover tænker jeg at heldredsmæssigt sparer vi også en masse mennesker, for at blive stive i kroppen, fordi de ikke får rørt sig. På el-cyklen kan man meget skånsomt få kroppen igang, uden man skal stå sammen med 20 andre og svede i et fitness center (ikke at det er en dårlig idé, denne måde er bare mere idyllisk)

Køre du ovenikøbet med grøn el derhjemme, så er vi oppe på en dobbelt-op af miljø rigtig transport, for dit batteri skal naturligvis en gang imellem en tur i stikkontakten.

Hvis du vælger programmet eco + på Batavus Harlem e-go så kan du kører cirka 250 km på en opladning, den hjælper heller ikke så meget, men så får du samtidig også lidt motion når du kører. Et lille TIP kunne være at starte i krydset på standard programmet så kommer du op i fart og derefter skifter du ned til eco+ programmet. (sådan kører jeg oftest)

Ifølge en CO2-beregner som SAS har lavet, bidrager hver passager i et charterfly til Thailand med mere end ét ton CO2 i atmosfæren. Flyver du til Los Angeles er du skyld i 1056 kilo frisk CO2 i de højere luftlag. Og det er bare one way. Jeg ved godt, at du ikke kan cykle til LA eller Thailand, men det kunne være med det fantastiske vejr vi har i år, at du skulle overveje en cykelferie i Danmark, Sverige eller Tyskland.

Vil du læse mere om min erfaring med el-cyklen, så kig med her de-kalder-mig-cykel-myggen

Harlem E-go fra Batavus giver dig god samvittighed, når du bruger den som transportmiddel istedet for enhver form for motoriseret køretøj, der altid vil være en belastning for miljøet.

Harlem E-go fra Batavus giver dig god samvittighed, når du bruger den som transportmiddel istedet for enhver form for motoriseret køretøj, der altid vil være en belastning for miljøet.

Håber du er blevet lidt klogere på el-cyklens miljø rigtige fordele, og lidt klogere på den nye forsøgsordning omkring el-cykler….det gælder som skrevet kun de hurtige Speed Pedalec og ikke typer somme denne fra Batavus.

Håber du blev inspireret... send endelig din ris og ros og måske dine gode idéer... jeg vil elske at høre fra dig ! Lene Nissen / Peekaboo design
   

No comments yet

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Leave a comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

News from the first interior fair this season