DIY - plante planeter.

Vælg cyklen – tag et bæredygtigt valg !

Dette indlæg er lavet i samarbejde med Batavus Danmark

Jeg har skrevet en del om at cykle, fordi jeg ALTID tager cyklen fremfor bilen, hvis det er muligt. Det kan jeg gøre fordi jeg bor i en by, hvor der sjældent er mere en 5- 7 km. til det jeg skal. Jeg har de seneste måneder testet en Batavus el-cykel, og hvis jeg havde længere til arbejde ville det helt sikkert være mit nye transportmiddel….for den er genial til de lidt længere ture, hvor man gerne vil have lidt hjælp.

Læs også de-kalder-mig-cykel-myggen

In the perfect company. Batavus Harlem in front of the Chanel shop....in Copenhagen.

In the perfect company. Batavus Harlem in front of the Chanel shop….in Copenhagen. Design that matters…

Ta’ ansvar og vis hensyn til miljøet.

Jeg kan ikke forestille mig at vores børnebørn skal vokse op i en verden, hvor en stor del af den natur vi kan nyde godt af ikke længere er tilgængelig, eller kun i meget begrænsede dele af verden. Jeg er ikke naiv og tror, at fordi jeg cykler istedet for at tage bilen, gør det den store forskel, men så alligevel !. For hvis vi alle gør det eller bare gør det halvdelen af gangene, hvor vi ellers ville have taget bilen, så tror jeg på, at det begynder at batte lidt i miljø regnskabet. Så tænk over det næste gang du sætter dig ud i bilen….kunne du ligeså godt tage cyklen—-så gør det !!! (du slår jo to fluer med ét smæk, for du får også plus point på træningsregnskabet….det er ren win-win !)

Vil du se hvordan det ser ud, når jeg springer på cyklen, så se videoen fra indlægget her video-making-in-the-making

The Harlem E-go bike has a very practical basket in front for all your shopping bags....that is really at nice feature. And the display is also showing you when you have to charge the battery.

The Harlem E-go bike has a very practical basket in front for all your shopping bags….that is really at nice feature. And the display is also showing you when you have to charge the battery.

Vær kritisk, når du vælger cykel.

Det er ikke alle cykelproducenter der tager lige meget stilling til arbejdsforhold og miljøhensyn. Hvis du kritisk spørger ind til hvordan de arbejder med disse spørgsmål vil du opdage, at der hos Batavus ligger mange tanker bag deres design og produktion.  Bare det at produktionen er forblevet i Holland på trods af lavere lønninger i Østen, gør at man undgår en af de største miljøbelastninger, som transport af produkter fra fjerne dele af verden, ofte er.

All Batavus bikes have gotten 5 layers of paint to ensure that the laquer doesn't rub off or get scratched while beeing parked in the bike racks.

All Batavus bikes have gotten 5 layers of paint to ensure that the laquer doesn’t rub off or get scratched while beeing parked in the bike racks.

Vand forbruget er mindsket til 1/3 del.

Når de lakerer cyklerne er det ikke bare med hvilken som helst lak. De skriver selv om deres lak “Vores lakafdeling benytter kun vandbaserede lakker og vi blander alle vores lakker selv. Det betyder at vi kun har ca. 1 kg lak-affald om året.” Det vand Batavus benytter under lakeringerne køres igennem et rensningsanlæg, og bliver genbrugt i senere produktioner. Det betyder, at de er gået fra et forbrug på 20.000 liter vand i døgnet til kun at bruge 6.000 liter vand.

Historien om Batavus.

Batavus startede egentlig som en butik med ure, symaskiner og cykler i Holland tilbage i 1904.  Aandries Gaastra var ham der så et potientiale i cykler allerede dengang, senere tog sønnen Gerrit Gaastra over og grundlagde det egentlige Batavus med fokus på cykel, knallert og motorcykel-produktion. Efter anden verdenskrig var efterspørgelsen på cykler, så stor at de måtte udvide fabrikken, og i 1956 havde de 350 medarbejdere ansat i Holland. I 1984 kunne Batavus fejre at de havde solgt mere end 5 millioner cykler….ja, du læste rigtigt 5 millioner. Det er altså en cykel til hver person i Danmark.

Der findes idag et cykel museum i forbindelse med fabrikken i Heerenveen, Holland. Du kan bestille en rundvisning, hvis I er grupper over 10 pers. Og her er udstillet mere end 150 cykler lige fra væltepeter til løbecykler.

Kender du de nye regler om el-cykler, ellers læs med her fart-paa-cykelstierne

Fakta og tricks

  • vidste du, at du kan få fradrag, hvis du har mere end 12 km på arbejde, også selvom du vælger at cykle.
  • Batavus indledte i 2014 et samarbejde med hjerteforeningen, der ønsker at fremme brugen af cykler, da folk der motionerer, er mindre eksponerede for hjerte-kar sygdomme.
  • Der bliver designet en speciel dansk kollektion Batavus cykler hvert år.
  • Vær opmærksom på, at de fleste ulykker der sker med elcykelister, sker fordi at billisterne ikke regner med, at du kommer så hurtigt. Så du skal virkelig sikre dig, at du har øjenkontakt med billisterne eller vær klar til at bremse op i god tid.

    Me with my new bff. THat really keeps me going a lot longer than normal...

    Me with my new bff. That really keeps me going a lot longer than normal…

Håber du blev inspireret... send endelig din ris og ros og måske dine gode idéer... Og skriv endelig hvis jeg kan opklare, hjælpe eller du har lyst til at dele din mening om det jeg laver. Venligste hilsner Lene Nissen / Peekaboo design

No comments yet

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Leave a comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

DIY - plante planeter.