5 tendenser fra Creativeworld

Kvinde-kend din kop.

Jeg blev givet en god idé, at lave en antropologisk analyse af hvem der drikker af hvilken kop. For vi har jo alle vores helt personlige yndlingskop….og efter at have følt på- og fornemmet rigtig mange kopper i forgårs på Formland messen, tænker jeg at det er en sjov måde at vise diversiteten i design af kopper på.

Så dette er min lille totalt udokumenterede undersøgelse af tidens kopper og dens brugere.

Æstetikeren.

Jeg har tidligere omtalt Vildersbøll, da jeg opdagede hende for et år siden. Du kan læse indlægget her.  I år var jeg heldig at være med på blogger turen rundt og besøge udvalgte stande på Formland og her skulle vi vælge vores favorit design. Og i år vandt Kristina Vildersbøll for hendes smukke stel. Hun har arbejdet med stramme former, der er funktionelle, de kan stables, tallerkenerne kan bruges som låg på fade/ skåle. Det hele er simpelthen SÅ gennemtænkt. Og så er det gude-smukt. Lige fra formerne til de nøje udvalgte glasurer. Det er så velfortjent en anerkendelse af hendes fine design. Men hvem køber hendes smukke kopper. Det er helt sikkert den klassiske æstetiker, dem der køber lidt – men godt. De bor enkelt med en blanding af klassikere og nye langtidsholdbare designs. Jeg tror de samler det over nogle år ligesom nogle vil gøre med mere klassiske stel. Et køkken med denne type keramik udstråler en vis portion “design knowlegde”.

These cups are made by Kristina Vildersbøll and the shape is inspired by the bamboo. It can be stacked and has a glaze that fades from top to the bottom of the cup. foto: Christina Birch.

These cups are made by Kristina Vildersbøll and the shape is inspired by the bamboo. It can be stacked and has a glaze that fades from top to the bottom of the cup. foto: Christina Birch.

Den lille feminine kop.

Denne kop med underkop fra Broste Copenhagen er fra deres nye stel. Jeg tror, at de skæve linjer og det lidt “hjemmelavede”look må applerer til den yngre, men ret modebevidste forbruger. Altså jeg tror at det er hende der bor i storbyen. Hun er ikke “first-mover” men læser bunkevis af boligblade for at holde sig opdateret på boligfronten, og elsker den lyse nordiske boligstil.

Broste Copenhagen has designed this new tabelware...the uneven lines and the yet feminine look makes it really likeable.

Broste Copenhagen has designed this new tabelware…the uneven lines and the yet feminine look makes it really likeable.

Den humoristiske type.

Dette er koppen man virkelig kan kalde en personlig kop. Den er fra den dansk keramiker Lars Rank.  Jeg ved godt, at der bliver lavet mere end én af hver, men det er stadig ikke i kæmpe oplag. Jeg syntes de er skønne, fordi der er altid én, der lige passer på digselv, kæresten, din gode veninde eller broren. Den naive skrifttype passer perfekt til de lidt gakkede og uhøjtidelige citater på kopperne. De understreger virkelig fint selvironien. Jeg er ret sikker på, at typen der køber disse kopper er ret sjove at være sammen med. Der er ikke 100 % orden på køkkenhylden, men den er til gengæld rigtig spændende at gå på opdagelse i. Vedkommende køber med hjertet og elsker det personlige denne kop bibrager med i hverdagen.

Læs også:

Jeg har tidligere skrevet om Lars Rank her.

The unique cup, from danish ceramic Lars Rank with cool and humorous statements.

The unique cup, from danish ceramic Lars Rank with cool and humorous statements.

Den praktiske “on the go”.

Jeg er jo selv te-drikker og denne “to-go” kop er totalt gennemtænkt.  Den er fra Eva Solo og kommer snart i butikkerne. Her har du mulighed for at komme teblade i filteret. Lukke koppen, vende den på hovedet og når den efter nogle minutter har trukket, vender du den om igen, og dine teblade er ikke længere i kontakt med vandet, så du opnår en te, der ikke står og trækker for længe. Plus at du kan vælge en løs te til din “to-go” kop. Jeg er solgt ! Så her tror jeg de har fat i typen der ELSKER den gode te. Hun har en travl hverdag, hvor hun gerne lige tager koppen med i bilen om morgnen. Men hun vil ikke gå på kompromis med kvaliteten. Denne kop forener funktion og design , derfor appellere den til en travl type, og pga. det stringente design vil den også henvende sig til mænd.

Eva Solo's new "to-go" cup made for the tea-lovers. This has a filter inside. The cup cost 349 d.kr.

Eva Solo’s new “to-go” cup made for the tea-lovers. This has a filter inside. The cup cost 349 d.kr.

Den kreative type.

Når du får hånden om denne kop, kan du ikke andet end føle at den er skabt til dig. Det føltes som om at keramikeren lige har holdt hånden om den mens den stadig var blød og våd, så den har fået et “hul” til din tommelfinger. Den er fra Bloomingville nye SS19 kollektion og hedder Hazel. Hvor de igen har flere fine keramik kopper med spændende og unikke glasurer med. Jeg er sikker på denne vil henvende sig til en kreativ type, der i tankerne helst selv ville have lavet denne kop selv. Men som størstedelen af os alle, så bliver det keramikkursus desværre ved tanken og aldrig helt en realitet. Men drømmen er da at der står hjemmedrejede kopper på køkkenhylden en dag.

Bloomingville made room for your thumb. This cup is shaped like somebody had taken hold on it when it was still wet.

Bloomingville made room for your thumb. This cup is shaped like somebody had taken hold on it when it was still wet.

Den moderne type.

Denne serie tableware er perfekt til dem, der gerne vil have noget unikt, men ikke er til den rustikke keramik med for megen forskellighed. Designet af Matias Møllenbach er stramt, i samarbejde med nogle dygtige håndværkere, så alt er håndlavet. Der er arbejdet meget med formen og farven. Den måde det matte og blanke glasur spiller sammen er helt utrolig smukt.  Det henvender sig helt sikkert til den kræsne designfan. Det er et stel man aldrig bliver træt af. det forhandles gennem creators rep.

matias-moellenbach launched in 2016 and all designs are made by Matias Møllenbach in close collaboration with the artisanal craftsmen.

Matias Moellenbach launched in 2016 and all designs are made by Matias Møllenbach in close collaboration with the artisanal craftsmen.

Følg Peekaboodesign her: 
Det var dagens "update" herfra, håber det gav dig ny inspiration, viden eller bare et smil på læben....Så er jeg glad !, Husk at du kan følge mig på Facebook, bloglovin', Pinterest, Instagram og LinkedIn...så bliver du løbende opdateret. og hov...jeg har da også lavet en youtube kanal med små DIY videoer... Jeg bliver SÅ glad hvis du følger med på rejsen... Venligste hilsner Lene Nissen / Peekaboo design

4 comments

  • Mathilde

    Og så er der alle os uoriginale typer, der har riflede kopper fra Royal Copenhagen. For mig er de lidt passé, men var samtidig tilpas dyre til bare at skifte ud med et hel nyt stel 😐

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Jamen…de er jo også fine….men måske ikke så nye…så den undlod jeg for at gøre plads til nyheder 😉…men jeg forstår så udemærket godt du ikke lige skifter hele stellet ud for en ny trend. Der er jo også klassikere der bare altid er pæne som det riflede. 👌😊 hav en skøn dag ! Venligst Lene

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Smil på læben herfra! Sjov ide at lade koppen fortælle hvem du er 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar

Leave a comment

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

5 tendenser fra Creativeworld