Autensitet og normalitet – er det nye sort.

Nu er vi faktisk alle stjerner, topmodeller og superhelte…vi- alle os “normale” er blevet dem vi spejler os i gennem tidens reklamer. Det startede stille og roligt for et par år siden, hvor nogle af lingerie firmaerne begyndte at bruge “normale” kvinder i deres kampagner, så kom der nogle kropspleje producenter og brugte smukke og normale piger/kvinder. Sådan fortsatte det lidt i det små…men her handlede det faktisk meget om at vise en krop, der ikke nødvendigvis var stram og glat, men havde nogle år på bagen og måske var blevet lidt løs i det eller større end en gennemsnit str. 36. I dag er det også et spørgsmål om at fortælle en persons historie, vise en skøn type eller få beskueren til at føle sig helt tryg ved det de ser. I øjeblikket kører Rødovre Centrum en julekampagne i anledning af deres 50 års jubilæum, hvor de startede med at lave en konkurrence på facebook, hvor deres kunder og følgere kunne tilmelde sig som model…det gik stærkt og inden de havde set sig om havde mere end 4000 tilmeldt sig i håbet om at blive model i deres store julekatalog. Men det sjove er, at de har valgt nogle rigtig skønne typer, hvoraf nogle af dem faktisk har en meget god historie…se foreksempel Inger “the hat lady”.
Hun er 83 år og bor på Frederiksberg, og har hele 60 hatte i hendes garderobe. Inger siger selv “Jeg går aldrig udenfor en dør uden hat”. Det er da fantastisk…Der er vi i dag nok mere casual…Jeg er dog selv opdraget med at “man skylder omverdenen, at tage et kig i spejlet inden man går ud, og sikre sig at man kan være sit udeseende bekendt” det er min mors ord. Og jeg prøver faktisk at lærer mine døtre det samme….det kan jeg godt røbe ikke går så godt…men jeg prøver.

Hele “familien” som Rødovre Centrum fik kogt de 4000 ned til. 12 alle skønne typer med unikke historier.
Jeg vil også lige fremhæve Aminata på 20 år fra Nørrebro. Den mørke pige forrest i billedet. Hun ankom med paryk på, da billederne skulle tages. Parykken var blevet en del af hendes identitet, så den havde hun altid på…men under optagelserne fik de overbevist hende om, at hun var smukkest- helt naturlig- lige præcis uden alskens fake hår, negle eller hvad det end måtte være. Det var medvirkende til at Aminata i dag går ud uden paryk med rank ryg, og en bevidsthed om at hun faktisk er “gude-smuk”, som hun er skabt fra naturens hånd. Aminata har afrikanske forældre, men er vokset op i en dansk plejefamilie. Et dejligt eksempel på, at det naturlige altid er smukkere end “fake”.
Selv medvirkede vi – hele familien, også i en reklamefilm for nyligt og det var faktisk også lidt sjovt, da jeg blev spurgt om det var min “rigtige” familie…for jeg kunne ikke forstille mig at lave den med nogle fremmede…og havde de så fået samme autentiske resultat, det tror jeg ikke…jeg er jo netop ikke skuespiller…du kan se den sidst i dette indlæg eller klikke på billedet nedenunder og se filmen.
Men det er en tydelig tendens i reklamebranchen for tiden, at de forsøger at give os forbrugere “reklamer – der taler til os”, og giver os den der “feel good” fornemmelse…Vi kan bedre relaterer til mennesker, der ligner os selv. Selv store firmaer som IKEA har i deres seneste katalog for 2017 historier med om medarbejdere, designere og helt ´”almindelige” Ikea kunder.
I 2014 interviewede jeg den internationalt anerkendte fotograf Marc Høm, om hans arbejde med kampagnen for Triumph’s shapewear. The Art of Being You.
Triumph præsenterede 47 unikke portrætter af naturlige kvinder, heriblandt fem danske kvinder. Projektet Arty Sensation blev skabt som en hyldest til naturlige kvinders smukke silhuetter og former. !
Den største overraskelse for ham var, at der ikke var den store forskel på kvinderne. Som han siger “Jeg troede, at der ville være lidt mere diversitet mellem de forskellige nationaliteter, men der er ikke nogen stor forskel. Franskmændene er typisk lidt mere elegant – danskerne er mere ligetil.
No comments yet